page contents 20 نکته در مورد تغذیه ی مناسب در دوره ی امتحانات - دانشجویان مدیریت ارومیه
X
تبلیغات
رایتل
 
دانشجویان مدیریت ارومیه
فرهیختـــگان امروز ؛ مدیـــران فردا
                                                                 
درباره وبلاگ
با سلام به وبلاگ دانشجویان مدیریت ارومیه خوش اومدید. این وبلاگ برای دانشجویان مدیریت ورودی های سال 90 ایجاد شده ولی همه می توننداز مطالبش استفاده کنند. اینجا هم مطالب علمی داریم و هم دلنوشته های دانشجوها و خیلی چیزای دیگه ...! در ضمن در مورد مطالب حتما نظر بدید ! ( بالا گوشه ی سمت راست هر مطلب ) در نظر سنجی هامونم حتمـــا شرکت کنیـــد!!! {این پایینه }
نویسندگان
آمار وبلاگ
  • تعداد بازدیدکنندگان: 178520
امکانات دیگر






ساعت فلش مذهبی

دوشنبه 25 فروردین‌ماه سال 1393 :: 12:00 ق.ظ ::  نویسنده : sahel

تغذیه مناسب در دوره امتحانات 
 

بسیاری از دانش‌آموزان و دانشجویان که مطالعه را برای قبل امتحان گذاشته اند ساعات قبل از امتحان را تا حد امکان به مطالعه می‌پردازند و تصور می‌کنند که غذا و استراحت مانع مطالعه می‌شود، در صورتی که با تغذیه مناسب می‌توان بازده فکری را افزایش داد.
به کارگیری نکات ذیل توان دانش آموزان و دانشجویان  را برای یادگیری بهتر و موفقیت در امتحانات افزایش می‌دهد بخصوص والدین باید به توجه داشته باشند :
  
1-      در ایام امتحان، بیشتر مواظب سلامت خود باشید تا در معرض سرماخوردگی، گرمازدگی، مسمومیت‌های غذایی و اختلالات هضم قرار نگیرید و از خوردن غذا، بیرون از خانه جدا خودداری کنید.
2-      برای مطالعه خود برنامه فعالیت و استراحت تنظیم کنید مثلا مرور مجدد 60 صفحه کتاب قبلا مطالعه شده برای 12 ساعت مطالعه در روز و دوره های زمانی  20 دقیقه مطالعه 3 صفحه کتاب و 10 دقیقه استراحت .
3-      در 20 دقیقه زمان کار یا مطالعه غذا نخورید و نوشیدنی ننوشید و این کار را به زمان 10 دقیقه استراحت اختصاص دهید تا با آرامش بیشتری غذا بخورید یا نوشیدنی بنوشید.
4-      خوردن کباب ، گوشت و ماهی کمک زیادی به کاهش کم‌خونی می کند که کم خونی نیز یکی از دلایل کاهش یادگیری و تمرکز است.
5-      خوردن آجیل از قبیل پسته ، بادام، کشمش، فندق، توت خشک ، و گردو که سرشار از منیزیم بوده در فواصل مطالعه ( در زمان استراحت بین مطالعه ) به یادگیری کمک می کند.
6-      صبح روز امتحان بهتر است به منظور افزایش کارایی مغز، از مواد سرشار از پروتئین مانند تخم‌مرغ ، و غیره استفاده شود. همچنین خوردن نان و پنیر و گردو در روز امتحان کمک می‌کند تا در طول امتحان آرام باشید. همچنین خوردن عسل و آب عسل قند خون شما را کامل کرده در کاهش اضطراب بسیار موثر است.
7-      بررسی‌های دانشمندان نشان می‌دهد که غذاهای نشاسته‌ای مانند  برنج ماکارونی، سیب زمینی و نان به دلیل تاثیر در کیفیت خواب در شب امتحان مفید است ولی نه برای صبح و ظهر روزهای درس و یا صبح امتحان .
8-      کارشناسان تغذیه به دانش آموزان و دانشجویانی که اضطراب زیادی دارند و نمی‌توانند صبحانه مفصل بخورند ، توصیه می‌کنند از موز و مقداری کشمش و گردو و توت خشک استفاده کنند.
9-      در عین حال از مصرف زیاد شیرینی و تنقلات ، پفک و غیره خودداری کنید. این خوراکی‌ها ممکن است در نگاه اول انرژی‌زا به نظر برسد اما باید توجه داشت که این قابلیت در آنها بسیار کم دوام است و پس از مدتی احساس خستگی بیشتری به شما خواهد داد.
10-   برای روز امتحان از خوردن غذاهای جدیدی که قبلا تست نشده و به آن عادت نداشته اید خودرداری کنید.
11- بعضی از دانش‌آموزان و دانشجویان به دلیل اضطراب زیاد امتحانات خود را خراب می‌کنند، بنابراین بهتر است برای مقابله با این اضطراب از نوشیدنی دم کرده گل گاوزبان و غذاهای مناسب استفاده کنند. بعضی از سبزی‌ها از قبیل ریحان، نعنا، پونه ، و سیب در کاهش اضطراب ممکن است مفید باشد.
12- در روز امتحان از خوردن حبوبات و شیر خودداری کنید چرا که ممکن است دستگاه گوارش شما را بهم بریزد.
13- در روز امتحان از خوردن ماست ترش و دوغ ترش  بپرهیزید ، خوردن شیر و ماست شیرین شبها موقع شام اشکالی ندارد.
14- در طول روز های مطالعه آب و آب میوه بیاشامید ولی قبل امتحان در نوشیدن افراط نکنید که زمان امتحان شما را دچار مشکل نکند.
15- خوردن غذای زیاد و آشامیدن آب زیاد و نوشیدنی‌ها در وسط غذا سبب ایجاد نفخ و در نتیجه کاهش انرژی برای مطالعه و کاهش بهره وری می‌شود.
16- زمان مطالعه غذا ، نوشیدنی ، آجیل ،  تخمه و ...نخورید و خوردن را به زمان استراحت مابین زمانهای مطالعه موکول کنید تا با کارآئی بیشتر و آرامش بیشتری عمل نمائید.
17- استفاده بیش از حد از مواد غذایی بسیار شیرین و پرچرب در طول دوران امتحانات نه تنها مفید نیست بلکه سبب افزایش وزن و بروز چاقی‌ ‌شده کارآئی شما را کاهش می دهد.
18- همیشه بیاد داشته باشید که صبحانه غذای اصلی است صبحانه را مفصل بخورید تا انرزی لازم برای فعالیت داشته باشید ، ناهار و شام اگر مختصرتر بخورید اشکالی ایجاد نمی کند.
19- مصرف سبزی موقع نهار و شام و مصرف میوه‌های تازه در فواصل مطالعه و استراحت توصیه می‌شود. ولی قبل از امتحان از سبزی استفاده نکنید.
20- از خوردن قهوه ، کاکائو ، و چای پر رنگ، خودداری کنید ، اگر احساس خستگی می‌کنید، کمی استراحت کنید. انسان در موقع خستگی احتیاج به استراحت دارد نه محرک، ولی چای کم‌رنگ در فواصل مطالعه و استراحت مفید است.